Grafika POST (1)

To już trzeci wpis z serii dotyczącej niedoborów żelaza u dzieci. Temat jest bardzo ważny, ponieważ wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że ich dzieci mogą dotyczyć niedobory żelaza. A są to najpowszechniejsze niedobory pokarmowe u małych dzieci!

Jeśli nie czytałaś poprzednich wpisów, zajrzyj tam koniecznie!

Część 1 – Kiedy i jak powstają niedobory żelaza? Sprawdź, czy Twoje dziecko jest w grupie ryzyka!

Część 2 – 8 sposobów na to, by podnieść poziom żelaza u dziecka przy pomocy diety

W tych wpisach przechodziliśmy stopniowo od teorii do praktyki. Kończymy na temacie najbardziej praktycznym 🙂

Przygotowałam dla Was listę produktów bogatych w żelazo oraz dwa 3-dniowe jadłospisy, jeden dla niemowlaka a drugi dla kilkulatka 🙂 Mam nadzieję, że w ten sposób pokażę Wam jak przełożyć wcześniejszą teorię na praktykę!

Muszę przyznać uczciwie, że szczerze nienawidzę pisać jadłospisów… Po pierwsze nudzi mnie to, po drugie uważam, że są mało praktyczne. Nie da się dopasować jadłospisu do potrzeb wszystkich Tym bardziej do potrzeb dzieci, które mają bardziej hm… wysublimowane gusta 😀

Dosłownie dziś pomyślałam sobie, żeby pójść o krok dalej. Chcę stworzyć bazę przepisów bogatych w żelazo dla dzieci. Myślę, że pierwsze przepisy w tej bazie pojawią się jeszcze w tym tygodniu 🙂 Wydaje mi się, że będzie to po prostu bardziej praktyczne rozwiązanie, co myślicie?

LISTA PRODUKTÓW BOGATYCH W ŻELAZO

Na liście uwzględniłam produkty będące źródłem żelaza hemowego i niehemowego. Koniecznie korzystajcie z moich wskazówek dietetycznych opisanych w tym wpisie. Dowiecie się, co z czym łączyć i czego absolutnie nie dodawać do posiłku.

W produktach, których nie wymieniłam również znajduje się żelazo, ale w znacznie mniejszych ilościach 🙂

źródła żelaza w diecie dzieci źródła żelaza w diecie dzieci źródła żelaza w diecie dzieci

 

Tabela w formacie PDF – do pobrania

Jak praktycznie korzystać z tej tabeli:

  • Staraj się, by w każdym posiłku znalazł się choć jeden produkt z listy
  • Przynajmniej do dwóch posiłków dodaj produkt, który jest bardzo dobrym źródłem żelaza
  • Postaraj się, by codziennie minimum jeden posiłek zawierał wspaniałe źródło żelaza
  • Do posiłków zawierających bardzo dobre i wspaniałe źródła żelaza dodawaj produkty bogate w witaminę c (owoce lub warzywa)
  • Unikaj dodawania do nich mleka i produktów mlecznych, łączenia ich z herbatą, naparami ziołowymi, kawą (również zbożową) i kakao

Te zalecenia są ważne przede wszystkim dla dzieci, u których już stwierdzono anemię!

Jeśli Twoje dziecko nie ma anemii, ale chcesz dostarczać mu odpowiednią ilość żelaza każdego dnia,

to postaraj się, by w przynajmniej 3 posiłkach dziennie znajdowały się dobre źródła żelaza dla dziecka. 

PRZYKŁADOWE JADŁOSPISY

Pisałam już, że nie lubię tworzyć jadłospisów. Są dla mnie mało praktyczne. Szczególnie jeśli nie robię ich na indywidualne zamówienie. Nie są dostosowane do Twoich potrzeb i potrzeb Twojego dziecka. Ale wiem, że Wy lubicie takie konkretne pomoce 😀

W jadłospisach nie zawsze znajdziecie konkretne przepisy. Dlaczego? Bo każdy z nas lubi inne przyprawy, inne wersje podstawowych dań. To nic złego! W jadłospisach podaję przykładowe przepisy, Wy dostosujcie je do siebie.

Nie podaję porcji – pamiętaj to Twoje dziecko powinno decydować, ile jedzenia potrzebuje

Wiele przepisów zawiera sól – w diecie dzieci do 1 roku życia należy jej unikać, po prostu omiń ją w przepisie

Do pobrania:

Jadłospis bogaty w żelazo dla niemowlaka

Jadłospis bogaty w żelazo dla kilkulatka


Wydaje mi się, że baza przepisów bogatych w żelazo będzie dla Was poręczniejsza 🙂 Już niedługo się za nią zabiorę i przedstawię Wam wyniki moich prac!

A jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące żelaza w diecie Twojego dziecka, dawaj znać 🙂