Znasz to? Idziesz z dzieckiem do cioci na imieniny, a tam stół zastawiony ciastami i cukierkami…

Wybieracie się na imprezę w przedszkolu, a tam pełno słodyczy na każdym kroku?

Niestety, słodycze dopadną nasze dzieci, czy tego chcemy, czy nie… Pisałam o tym bardzo dużo przy okazji wpisów: 3 kroki do tego, by słodycze przestały Cię przerażać oraz Całkiem nieSŁODKI prezent.


zapanuj nad słodyczami w swoim domu


Zamiast obrażać się na rzeczywistość, lepiej się do słodyczowych ewentualności mądrze przygotować.

Dziś chcę Ci podpowiedzieć, co zrobić, jak przygotować siebie i dziecko na spotkania, święta i imprezy, na których pojawia się mnóstwo słodyczy!

W domu łatwiej jest zarządzać słodyczami. Można ich prawie nie kupować, można ustalić z dzieckiem reguły jedzenia słodyczy, piec same zdrowe ciasteczka (znasz 5 najlepszych przepisów na zdrowe słodycze?), albo przygotowywać owocowe desery. Wszystko można! Ale to „wszystko” kończy się, gdy idziemy w odwiedziny do babci, na spotkanie ze znajomymi czy urodziny kolegi. O ile z babcią można i warto porozmawiać (albo wysłać ją na warsztaty kulinarne z robienia zdrowych słodyczy), a znajomych uprzedzić, by nie robili nic słodkiego, tak na niektóre sytuacje po prostu nie mamy wpływu.

słodycze na przyjęciu

Nie możemy wymagać, by ze świątecznego stołu zniknęły wszystkie baby i serniki, by nie kusiły naszego dziecka. To niemożliwe i nienaturalne (chyba, że cała rodzina chce zrezygnować ze słodyczy). Nie mamy też zbyt dużego wpływu na menu urodzinowe kolegów i koleżanek naszych dzieci…

Co zatem zrobić, gdy wiemy, że przyjęciu, na które idziemy z dzieckiem, będą słodycze? 

  1. Zadbaj o alternatywę

    Choć niezmiennie mnie to dziwi i zaskakuje, dzieci z ochotą wybierają owoce (świeże lub suszone), jeśli tylko da się im możliwość wyboru! Jeśli z góry założysz, że dzieciaki nie spojrzą nawet na winogrona czy mandarynki i ich nie kupisz, to na pewno zjedzą same słodycze. Dlatego zawsze (zawsze!) stawiaj na słodkich stołach owoce (najlepiej w łatwej do zjedzenia formie – umyte, obrane, pokrojone na kawałki, nabite na widelczyki itp.). To mogą być też nasiona, pestki, domowy popcorn. Postaw je z brzegu, by to do nich był najłatwiejszy dostęp, a gwarantuję Ci, że dzieciaki się na nie skuszą. Takie działanie kształtuje też dobre nawyki: owoce lub warzywa powinny być w każdym posiłku, owoców powinniśmy jeść więcej niż słodyczy, na słodycze jest niewiele miejsca w diecie.

  2. Przynieś coś swojego

    Przygotuj domowe, zdrowsze wersje słodyczy (nie muszą być ekstremalnie zdrowe, masz zachęcić do zdrowego jedzenia, nie odstraszyć :D) i poczęstuj nimi dzieci i dorosłych. Pokaż, że zdrowe słodycze (nawet te bez cukru!) mogą być smaczne.

  3. Nakarm dziecko – przed imprezą

    Dziecko głodne zje więcej. Dziecko najedzone jedynie czegoś spróbuje. Metoda prosta i stara jak świat :D. Zaproponuj dziecku w drodze albo jeszcze w domu zdrową przekąskę, a na imprezę koniecznie zabierz dużą butlę z wodą. Jednak w trakcie imprezy pozostaw dziecku swobodę, nie proponuj innego jedzenia, by dziecko nie czuło, że słodycze są w jakiś sposób złe czy zakazane.

  4. Wyluzuj!

    Najważniejszych rzeczy uczysz swoje dziecko codziennie, przy każdym posiłku! 1-2 imprezy w miesiącu nie zniszczą jego dobrych nawyków i przyzwyczajeń. Znacznie więcej szkody może przynieść zakazywanie jedzenia słodyczy na takich spotkaniach czy pilnowanie dziecka, by zjadło tylko dwa ciasteczka.

 słodycze na przyjęciu

Te metody pomogą osiągnąć Ci 2 cele: 

  • Poczujesz się lepiej, bo będziesz wiedziała, że robisz coś, by zminimalizować ilość cukru w diecie Twojego dziecka. A jednocześnie zyskasz spokój, bo przecież nawyki kształtują się na co dzień, a nie od święta
  • Twoje dziecko będzie widziało, że apetyt „na słodkie” można zaspokoić owocami. Dowie się, że to nie słodycze są najważniejszym elementem takich imprez

Zamiast strofować swojego malucha, że zjada już 5 ciastko albo 2 kawałek tortu, zrób po prostu wszystko, aby miał możliwość wyboru (naprawdę może sięgnąć po owoce z własnej woli!) i niekoniecznie miał ogromny apetyt przed przyjęciem.

To jednak nie wszystko, co możesz zrobić. Zacznij działać od drugiej strony! Pokaż, że można zorganizować przyjęcie bez słodyczy albo z ich niewielką ilością, włącz się do akcji Całkiem nieSŁODKI prezent  – namawiaj innych do tego, by zmniejszyć ilość cukru zjadaną przez nasze dzieci.


ebook o cukrze


Tak naprawdę, to bardzo często my, dorośli uczymy dzieci, że słodycze są niezbędnym elementem spotkań i imprez. A przecież czasami wystarczy tylko przynieść owoce i uwierzyć, że dziecko może chcieć je zjeść! Bo każde dziecko to małe ziarenko, z którego może wyrosnąć przepiękny kwiat… jeśli tylko damy mu szansę :). A jakie jest Wasze podejście do słodyczy na przyjęciu?


słodycze webinar