słodycze impreza dla dzieci

Znasz to? Idziesz z dzieckiem do cioci na imieniny a tam stół zastawiony ciastami i cukierkami…

Wybieracie się na imprezę w przedszkolu a tam pełno słodyczy na każdym kroku?

Niestety słodycze dopadną nasze dzieci, czy tego chcemy czy nie… Pisałam o tym bardzo dużo przy okazji wpisów: 3 kroki do tego, by słodycze przestały Cię przerażać oraz Całkiem nieSŁODKI prezent. Zamiast obrażać się na rzeczywistość, lepiej się do tego mądrze przygotować.

Dziś chcę Ci podpowiedzieć, co zrobić, jak przygotować siebie i dziecko, na spotkania, święta i imprezy, na których pojawia się mnóstwo słodyczy!

W domu łatwiej jest zarządzać słodyczami. Można ich prawie nie kupować, można ustalić z dzieckiem reguły jedzenia słodyczy, piec same zdrowe ciasteczka (znasz 5 najlepszych przepisów na zdrowe słodycze?) albo przygotowywać owocowe desery. Wszystko można! Ale to „wszystko” kończy się, gdy idziemy w odwiedziny do babci, na spotkanie ze znajomymi czy urodziny kolegi. O ile z babcią można i warto porozmawiać (albo wysłać ją na warsztaty kulinarne z robienia zdrowych słodyczy), znajomych uprzedzić, by nie robili nic słodkiego, tak na niektóre sytuacje nie mamy wpływu.

brigadier-944889_1280

Nie możemy wymagać, by ze świątecznego stołu zniknęły wszystkie baby i serniki, by nie kusiły naszego dziecka. To niemożliwe i nienaturalne (chyba, że cała rodzina chce zrezygnować ze słodyczy). Nie mamy też zbyt dużego wpływu na menu urodzinowe kolegów i koleżanek naszych dzieci…

Co zatem zrobić, gdy wiemy, że idziemy z dzieckiem na spotkanie, na którym będą słodycze? 

  1. Zadbaj o alternatywę. Choć niezmiennie mnie to dziwi i zaskakuje, dzieci z ochotą wybierają owoce (świeże lub suszone) jeśli tylko da się im możliwość wyboru! Jeśli z góry założysz, że dzieciaki nie spojrzą nawet na winogrona czy mandarynki i ich nie kupisz, to na pewno zjedzą same słodycze. Dlatego zawsze (zawsze!) stawiaj na słodkich stołach owoce (najlepiej w łatwej do zjedzenia formie – umyte, obrane, pokrojone na kawałki, nabite na widelczyki itp.). To mogą być też nasiona, pestki, domowy popcorn. Postaw ja z brzegu, by to do nich był najłatwiejszy dostęp, a gwarantuję Ci, że dzieciaki się na nie skuszą. Takie działanie kształtuje też dobre nawyki: owoce lub warzywa powinny być w każdym posiłku, owoców powinniśmy jeść więcej niż słodyczy, na słodycze jest niewiele miejsca w diecie
  2. Przynieś coś swojego – przygotuj domowe, zdrowsze wersje słodyczy (nie muszą być ekstremalnie zdrowe, masz zachęcić do zdrowego jedzenia, nie odstraszyć :D) i poczęstuj nimi dzieci i dorosłych. Pokaż, że zdrowe słodycze (nawet te bez cukru!) mogą być smaczne
  3. Nakarm dziecko – przed imprezą. Dziecko głodne zje więcej. Dziecko najedzone jedynie czegoś spróbuje. Metoda prosta i stara jak świat 😀 Zaproponuj dziecku w drodze albo jeszcze w domu zdrową przekąskę a na imprezę koniecznie zabierz dużą butlę z wodą. Jednak w trakcie imprezy pozostaw dziecku swobodę, nie proponuj innego jedzenia, by dziecko nie czuło, że słodycze są w jakiś sposób złe.
  4. Wyluzuj! Najważniejszych rzeczy uczysz swoje dziecko codziennie, przy każdym posiłku! 1-2 imprezy w miesiącu nie zniszczą jego dobrych nawyków i przyzwyczajeń. Znacznie więcej szkody może przynieść zakazywanie jedzenia słodyczy na takich spotkania, czy pilnowanie dziecka, by zjadło tylko dwa ciasteczka.

 party-1722974_1280

Te metody pomogą osiągnąć Ci 2 cele: 

  • poczujesz się lepiej, bo będziesz wiedziała, że robisz coś, by zminimalizować ilość cukru w diecie Twojego dziecka. A jednocześnie zyskasz spokój, bo przecież nawyki kształtują się na co dzień, nie od święta.
  • Twoje dziecko będzie widziało, że apetyt „na słodkie” można zaspokoić owocami. Dowie się, że to nie słodycze są najważniejszym elementem takich imprez

Zamiast strofować swojego malucha, że zjada już 5 ciastko albo 2 kawałek tortu, zrób po prostu wszystko, by miał możliwość wyboru (naprawdę może sięgnąć po owoce z własnej woli!) i niekoniecznie miał ogromny apetyt.

To jednak nie wszystko, co możesz zrobić. Zacznij działać od drugiej strony! Pokaż, że można zorganizować przyjęcie bez słodyczy albo z niewielką ilością, włącz się do akcji Całkiem nieSŁODKI prezent, namawiaj innych do tego, by zmniejszyć ilość cukru zjadaną przez nasze dzieci.

happy-2220481_1280

Tak naprawdę to bardzo często my dorośli uczymy dzieci, że słodycze są niezbędnym elementem spotkań i imprez. A przecież czasami wystarczy tylko przynieść owoce i uwierzyć, że dziecko może chcieć je zjeść! Bo każde dziecko to małe ziarenko, z którego może wyrosnąć przepiękny kwiat….jeśli tylko damy mu szansę 🙂