Home Problemy w jedzeniu Oswajanie jedzenia – gry i zabawy smakiem

Oswajanie jedzenia – gry i zabawy smakiem

Autor Zuzia

Poznawanie nowych smaków, próbowanie i testowanie potraw ma być pierwszym krokiem do rzeczywistego jedzenia m.in. warzyw przez dzieci. Jednak by tak się stało, musimy zrobić wszystko, by nasze pociechy czuły się komfortowo w czasie posiłków oraz w momencie smakowania dania. Dobrym pomysłem na oswajanie jedzenia, przy jednoczesnym trenowaniu techniki próbowania i poznawania smaków, są gry smakowe!

Dzieci często mają ogromny opór przed próbowaniem nowych dań, szczególnie w czasie posiłków. Dziwnym trafem w czasie gotowania i zabawy ten lęk znacznie się zmniejsza! Dziecko czuje się swobodniej, presja na jedzenie i próbowanie jest mniejsza, a dzięki temu tworzy się przestrzeń na poznanie nowych smaków. Pamiętaj również, że próbowanie, to umiejętność, którą należy u dziecka wytrenować. Świetnym obszarem do nauki tej kompetencji jest chociażby rozmowa o smaku, zapachu, teksturze. Najlepiej ćwiczy się również na znanych smakach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by trenować chociażby na różnych rodzajach lodów! Dużo propozycji na proste zabawy związane ze zmysłami znajdziecie w moim artykule napisanym dla Ani z Zabawkator.pl

OSWAJANIE JEDZENIA ZA POMOCĄ GIER I ZABAW SMAKIEM 

Przygotowałam dla Was 5 konkretnych propozycji gier i zabaw, które pomogą Waszym dzieciom stopniowo oswajać się z jedzeniem. Są one przeznaczone dla dzieci w różnym wieku i stanowią świetny pomysł na wspólne spędzanie czasu. Pomagają także rozwijać umiejętność oceny smaku, zapachu, tekstury czy koloru jedzenia.

Gry są proste. Przeprowadzicie je bez większego przygotowania i mogą być one dla Was świetną inspiracją do innych zabaw związanych ze smakiem i jedzeniem.

Wypróbujcie je na sobie i swoich dzieciach i cieszcie się wreszcie wspaniałą atmosferą w czasie posiłków.


detektyw-smaków

Pobierz darmową grę Detektyw Smaków i oswajaj swoje dziecko z nowymi smakami poprzez zabawę!


1. KWAŚNA GRA

Wiek dziecka: powyżej 2 lat

Ta gra ma na celu wprowadzenie dzieciom smaku kwaśnego i pokazanie, że może on być interesujący (niekoniecznie zły!). Chodzi o to, by nauczyć dzieci opisywać i rozumieć smak kwaśny, zamiast tylko odmawiać jedzenia go. Ponadto gra zachęca dzieci do poznawania nowych smaków i może skutkować zwiększeniem ilości spożywanych warzyw i owoców.

oswajanie jedzenia

Czego będziesz potrzebować:

● 1 różowego grejpfruta
● 1 łyżeczki cukru (lub innego słodzidła, np. miodu)
● Sałatki owocowej, w której znajduje się grejpfrut

Na czym polega gra:

Część 1:
Powiedz dzieciom, że będziecie bawić się w owocową grę i że będą one bawić się w próbowanie różnych kawałków owoców. Podaj im dwa kawałeczki grejpfruta lekko obsypane cukrem -­ jeden prosto z lodówki, jeden w temperaturze pokojowej. Poproś o spróbowanie. Potem powtórz ten sam eksperyment bez cukru. Poproś o porównanie obydwu prób, smaków i wrażeń. Prawdopodobnie będzie im bardziej smakowała wersja z cukrem i zauważą różnicę między smakiem zimnego i ciepłego owocu. Zachęć dzieci do opisania, jak odczuwają kwaśny smak.

Część 2:
Po pewnym czasie (później tego samego dnia, albo kilka dni później) podaj dzieciom sałatkę owocową z grejpfrutem. Lepiej wykorzystaj owoce, które Twoje dziecko lubi. Porozmawiajcie o różnicach w smaku różnych owoców. Wytłumacz, jak łączenie smaków kwaśnych i słodkich, może wpłynąć pozytywnie na smak potrawy. Wiele dzieci może dobrze bawić się robiąc krzywe/kwaśne miny w trakcie próbowania grejpfruta. Nie ma w tym nic złego! W ten sposób wyrażają swoje emocje.

2. ZASKAKUJĄCA TORBA

Wiek dziecka: powyżej 3 lat

Ta gra ma pomóc dzieciom rozwijać ich zmysł dotyku i zdolność do określania tego, co czują. Nasze przekonania o jedzeniu zależą głównie od wyglądu i zapachu. Jednak jesteśmy również wrażliwi na wrażenie dotykowe! Jeżeli nie możemy czegoś zobaczyć, nasz zmysł dotyku może płatać nam figle. Jest to obowiązkowa zabawa dla dzieci we francuskich przedszkolach i szkołach podstawowych. A pod względem jedzenia powinniśmy brać przykład z francuskich maluchów.

oswajanie jedzenia

Czego będziesz potrzebować?

● Średniej wielkości nieprzezroczystej torby
● Różnego rodzaju przekąsek (kawałki surowych lub ugotowanych warzyw, ciasteczka,
paluszki, owoce w całości lub pokrojone, pieczywo, wafle, płatki, orzechy, suszone
owoce itp.)

Nie należy przesadzać z różnorodnością elementów. Dodaj najwyżej kilka produktów.

Na czym polega gra:

Schowaj jedzenie do torby, tak by dzieci nie widziały, co w niej ukryłaś. Poproś dziecko, by włożyło ręce do torby i opisywało, co wyczuwa. Niech wybierze jedną rzecz i wyciągnie. Powtarzaj aż do skończenia produktów :).

3. ZABAWA W ŚMIESZNE NAZWY

Wiek dziecka: powyżej 3 lat

oswajanie jedzenia

Ta gra polega na nadawaniu różnym potrawom śmiesznych nazw, co może zarazić Twoje dzieci entuzjazmem i otwartością na nowe pokarmy. Nie ma nic złego we wprowadzeniu odrobiny zabawy do jedzenia, jednak pamiętajcie, by odróżniać to od zabawy jedzeniem.
Nadawanie śmiesznych nazw może pomóc Twoim dzieciom pokonać lęk przed poznawaniem nowych smaków. Badania pokazują, że dzieci znacznie chętniej sięgają po potrawy o intrygujących nazwach. Brian Wansink przeprowadził ciekawy eksperyment w amerykańskich stołówkach, który pokazał, że dzieci mogą zjeść dwukrotnie więcej marchewki, tylko dlatego że zostanie ona nazwania „marchewką rentgenowską”.

Czego będziesz potrzebować?

Wyobraźni i poczucia humoru

Na czym polega gra:

Podczas posiłku lub w trakcie przygotowywania go zachęcaj dziecko do wymyślenia nowych nazw dla potraw lub poszczególnych składników. Do zabawy nie musisz się przygotowywać. Możesz przeprowadzać ją raz na jakiś czas, wykorzystując produkty, do których Twoje dziecko nie jest przekonane. Możecie nadawać potrawom i składnikom nazwy zabawne, związane z miejscem, z którego pochodzi danie, z bohaterem, który lubi daną potrawę itp. Przy odrobinie wyobraźni i poczucia humoru odczarujecie wszystkie nielubiane i przerażające warzywa!

4. KOLOROWE SOKI Z KOSTKI

Wiek dziecka: od ok. 2 lat
Gra polega na zdaniu się na los i tworzeniu kolorowych koktajli w zależności od tego, jaki kolor wypadnie na kostce. Do jej przygotowania potrzebujemy dowolnych, wielokolorowych owoców i warzyw. Niezbędna jest również wyciskarka do soków, która pozwoli na maksymalne wykorzystanie warzyw i owoców. Przy okazji powstanie pożywne 2 śniadanie! 

My skorzystaliśmy z wyciskarki wolnoobrotowej od Muke PolskaKorzystamy z niej już od 2 miesięcy i muszę przyznać, że pomaga nam dołączyć dodatkową porcję warzyw do naszego menu w tygodniu. Ostatnio pomogła nam również przeprowadzić zabawę w kolorowe soki! Oczywiście zabawa nie trwała długo (Szpinakożerca, to typ dość niecierpliwy), ale łączyła przyjemne z pożytecznym i nie prowadziła do demolki całej kuchni! Dzięki grze i wyciskarce spróbowaliśmy również mrożonego agrestu, którego smak był dla nas obojga niezłym zaskoczeniem :).

oswajanie jedzenia

Czego będziesz potrzebować?

  • Wyciskarki, blendera do koktajli itp.
  • Kolorowych owoców i warzyw
  • Kostki z kolorami na ściankach lub woreczka z kolorowymi klockami do losowania

Możliwe owoce i warzywa do wykorzystania:

  • czerwone: truskawki, maliny, porzeczki, czerwone jabłka, burak, czerwona kapusta
  • zielone: szpinak, natka pietruszki, kiwi, jarmuż, awokado, agrest
  • żółte: cytryna, ananas
  • pomarańczowe: mango, marchewka, pomarańcza, mandarynka, dynia
  • białe: banan, białe porzeczki, antonówki, seler, pietruszka
  • niebieskie: jagody, borówki amerykańskie, ciemne winogrona, śliwki

oswajanie jedzenia

Na czym polega gra:

Przygotuj owoce i maszynę do przygotowania soku. Wyjaśnij dziecku, że będziecie losować kolory i wrzucać owoce i warzywa o odpowiednich kolorach do wyciskarki. Możecie ustalić, że każdy przygotuje sobie sok z np. 3 wylosowanych kolorów i potem będziecie nawzajem oceniać ich smak. Dziecko losuje kolorowe klocki lub rzuca kostką, następnie wrzuca wybrane owoce i warzywa do wyciskarki i wspólnie obserwujecie jaki kolor i smak powstanie.

Uwaga! Trzeba zadbać o to, by koktajl był smaczny :D. Nie dawaj zatem do wyboru takich produktów, jak: cebula, czosnek czy ostra papryka…

5. DETEKTYW ŻYWIENIOWY

Wiek dziecka: od ok. 3 lat
W ramach gry będziecie uczyć się powolnego jedzenia i przeżuwania. Zobaczycie też, jakie zmiany zachodzą w smaku jedzenia w zależności od tego, jak długo gryziemy i żujemy dany pokarm. By móc uczestniczyć w grze dziecko powinno mieć już spory zasób słów. Dzięki temu uda Wam się wyciągnąć naprawdę ciekawe wnioski! Z gry możecie zrobić również zawody, np. w rozpoznawanie różnych składników potrawy czy przypraw użytych w czasie gotowania. To wspaniały sposób na poszerzenie słownictwa związanego z jedzeniem i smakowaniem.

Czego będziesz potrzebować?

  • Dowolnego, świeżego jedzenia dobrej jakości. To może być pojedynczy składnik (np. winogrono), prosta potrawa (np. kostka gorzkiej czekolady) lub coś bardziej skomplikowanego (np. zupa czy sałatka owocowa)

Na czym polega gra:

Wytłumacz dzieciom, że smak potrawy i to, co czujemy na języku zmienia się w zależności od tego, jak długo żujemy daną potrawę. Weźcie wspólnie jeden kęs potrawy i zjedzcie go tak szybko, jak zazwyczaj. Następnie oceńcie smak, zapach, konsystencję. Opiszcie swoje wrażenia smakowe. Kolejny kęs przeżuwajcie przez 5 sekund i znowu oceńcie smak. Kolejnym kęsem delektujcie się 10 sekund. Nie zapomnijcie też przed jedzeniem dokładnie ocenić zapach, kolor, konsystencję jedzenia. Możecie przygotować specjalne karty, które pomogą Wam głosować. Odmianą tej gry mogą być zawody w wolnym jedzeniu, w czasie których prosicie dzieci, by jadły jak najwolniej!


detektyw-smaków


OSWAJANIE JEDZENIA NA CO DZIEŃ

To oczywiście tylko przykłady gier, w czasie których możecie rozmawiać o smaku, zapachu, konsystencji, wyglądzie jedzenia. To wspaniały trening próbowania. Później nawyk poznawania nowego smaku będzie Wam łatwiej przenieść na inne potrawy i posiłki.

Pamiętajcie też, że o smaku czy zapachu najlepiej rozmawia się na co dzień. Zobaczcie, jakie to proste!

 

W CZASIE GOTOWANIA:

● Myślisz, że tę zupę trzeba jeszcze doprawić?
● Sprawdź proszę, czy ten sos nie jest za słony
● Spróbuj tego serka i powiedz, jak myślisz, czy będzie smakował tacie?

 

W CZASIE POSIŁKU

● Czy uda Ci się znaleźć pomidorka koktajlowego, który schował się w
makaronie?
● Połóżmy na stole owoce w kolorze obrusu, jak myślisz lepiej będą pasowały
zielone czy czerwone winogrona?

W CZASIE ZAKUPÓW

● Czujesz, jak tu pięknie pachnie świeżo upieczonym chlebem? Jak myślisz, jak
by smakował?

 

W SKLEPIE SPOŻYWCZYM

● Spróbujmy kupić 2 różne jabłka. Jak myślisz, które będzie słodsze? A które
bardziej chrupiące?
● Może spróbujemy tych darmowych próbek jogurtu?

 

W RESTAURACJI

● W mojej sałatce są kawałki dojrzałego awokado. Może spróbuj rozgnieść je
widelcem lub ręką? Jakie to odczucie?
● Czy ten pieczony kurczak smakuje tak samo jak ten, który ja przygotowuję?

 

W CZASIE ZABAWY

● A może zrobimy sobie wąsy z jogurtu?
● Jak myślisz, co szybciej spadnie na ziemię surowy czy ugotowany makaron?

To jak? Zabieracie się za prawdziwą zabawę? :):)


szkolenie-neofobia


Polecane wpisy

Napisz komentarz