Kiedy podawać warzywa?

Na nasz drugi wykład w Letniej Szkole Jedzenia Warzyw, przygotowałam dla Was totalnie praktyczną radę! Coś, co możecie wykorzystać już przy dzisiejszym obiedzie. Kiedyś pisałam już o tym sposobie, ale nie wyobrażam sobie, by nie pojawił się również w tym zestawieniu. Porozmawiamy o tym, kiedy podawać warzywa dzieciom.

Czego dokładnie dowiesz się w dzisiejszym wpisie?

  1. Jaka jest najlepsza przyprawa świata?
  2. Kiedy podawać warzywa (najlepiej okraszone tą przyprawą), by dzieci zjadły ich więcej?
Moje dziecko nie je warzyw

Julija…! : Foter : CC BY

Zapewne denerwujesz się nieraz, gdy Twoje dziecko w czasie obiadu skubnie jedynie kawałek ziemniaka i chce biec dalej się bawić (przeczytaj koniecznie: Co zrobić, gdy moje dziecko nudzi się przy jedzeniu?)Często zastanawiasz się pewnie, jak to się dzieje, że przez cały dzień może praktycznie nic nie jeść. Ale! Czy ono na pewno nic nie je?

Okazuje się, że jedną z najczęstszych przyczyn braku apetytu jest…nie zgadniecie!

NAJEDZENIE!

Tak jest. Dzieci zazwyczaj nie chcą jeść, bo nie są głodne.

 

A dlaczego nie są głodne?

  1. Albo dlatego, że jadły coś w tzw. “międzyczasie” – przekąski, soki, napoje.
  2. Albo dlatego, że jest zbyt zajęte, by przypomnieć sobie, że jest głodne.

Z drugim problemem trudniej sobie poradzić, bo gdy dziecko (szczególnie małe) się zafiksuje na jakieś zabawie, to naprawdę trudno je odciągnąć. Na pewno dobrze robią tu stałe pory posiłków i rytuały – mycie rąk, rozkładanie talerzy na stole, nalewanie wody do kubeczków czy pomoc przy gotowaniu.

przekąski a warzywa

Warto jednak na poważnie zająć się przekąskami. One niezwykle często zaburzają odczuwanie głodu i sytości. Nie ma znaczenia, czy podajemy zdrowe czy bardziej klasyczne przekąski. Wszystkimi można się najeść 🙂

Zatem jeżeli Twoje dziecko ma problem z odczuwaniem głodu, warto:

wyeliminować przekąski (w tym słodkie napoje i soki) pomiędzy posiłkami, a przynajmniej na ok. 1,5 -2 h przed głównym posiłkiem.

Ah jeszcze jedna mała uwaga – dziecko ma prawo po prostu nie być głodne. Nie wiesz, ile jedzenia potrzebuje, nie wiesz jak się dziś czuje i nie możesz za nie decydować o tym, ile jedzenia powinno zjeść. O presji i jej wszystkich wadach pisałam tutaj. Polecam!

Skoro odkryłam już przed Wami jedną z największych tajemnic braku apetytu u dziecka, pora na drugą.

Co jest najlepszą przyprawą świata?

głód

Tak jest! By dziecko zjadło z apetytem posiłek musi być głodne. Przypomnij sobie, jak smakuje obiad np. po długiej rowerowej wycieczce. A ten sam obiad w Boże Narodzenie, kiedy jesteśmy objedzeni już 4 ucztą z kolei? Nie chodzi mi oczywiście o to, by dziecko głodzić, bo zbyt duży głód to zmęczenie, ból głowy, zdenerwowanie i marudzenie. Ale lekki głodek na pewno każdemu poprawi apetyt.

Warto zatem swojego szkraba wyczulać na sygnały głodu i sytości już od maleńkiego. Pytać, czy już się najadł, czy jest głodny, czy ma pusty brzuszek itp. I samemu opowiadać o swoich odczuciach głodu i sytości 🙂

Ale nie zapędzajmy się! O głodzie i sytości mogłabym opowiadać i opowiadać, a nie to jest głównym tematem dzisiejszego wykładu 🙂

Wiecie już:

  1. Jaka jest najczęstsza przyczyna braku apetytu u dzieci?
  2. Jaka jest najlepsza przyprawa świata?

a teraz czas na obiecaną na samym początku prostą metodę na zachęcenie dziecka do jedzenia warzyw.

warzywne przekąski

KIEDY PODAWAĆ WARZYWA DZIECIOM?

Okazuje się, że na ilość warzyw zjedzonych przez naszą pociechę, bardzo silnie wpływa to, kiedy zostaną one podane.

Najlepszym momentem jest zaserwowanie warzyw tuż przed posiłkiem.

Jak zwykle amerykańscy naukowcy wzięli pod lupę tą metodę i zbadali!

W 2010 roku zaprosili do współpracy głodne przedszkolaki. Części z nich podali warzywa jako przystawkę, przed głównym daniem, a drugiej części jako składnik głównego dania. Te same składniki, tak samo głodne dzieciaki. I okazało się, że te z grupy “przystawkowej” zjadły więcej warzyw, znacznie znacznie więcej! O niemal 50% więcej! To duża zmiana 🙂

Jeżeli Twoje dziecko zjada na obiad 2 marchewki, to dzięki tej metodzie może uda mu się zjeść 3! A jeżeli zjada 3 łyżki surówki, to może zje nawet 5 😀

Wiąże się to oczywiście z tym, o czym pisałam wcześniej.

Na początku posiłku jesteśmy najbardziej głodni, mamy największy apetyt i wszystko smakuje lepiej. Dzięki temu dzieci jedzą chętniej i kojarzą warzywa bardziej pozytywnie.

PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE

Przed głównymi posiłkami (np. obiadem i kolacją) postaw na stole warzywa i owoce gotowe do jedzenia. Mogą to być zarówno surowe kawałki warzyw (rzodkiewki, marchewki, seler naciowy, pomidorki koktajlowe itp.), jak i surówki, sałatki, koktajle, pieczone frytki czy cokolwiek innego wymyślisz. Do pomocy możesz oczywiście zaangażować dzieciaki.

W ten sposób otrzymujesz dwie korzyści na raz:

  1. Dzieci zajęte przy stole zajadaniem warzyw – ty w spokoju kończysz drugie danie
  2. Dzieciaki jedzą więcej warzyw!

Proste? Mam nadzieję, że uda się Wam zastosować tą metodę w praktyce 🙂 Dawajcie znać, jakie efekty przyniosła.

19182083_1569214979796338_1479570317_o