EKOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ DLA DZIECI

Czy warto sięgać po ekologiczną żywność dla dzieci? Zwłaszcza w czasie rozszerzania diety? To pytanie stawiacie mi często i nic dziwnego – w sieci można znaleźć mnóstwo teorii i mitów na ten temat. Dlatego w artykule znajdziecie odpowiedzi na pytania:

  • Po czym poznać, że żywność jest ekologiczna
  • Czy warto sięgać po produkty ekologiczne
  • Czy dietę trzeba rozszerzać ekologiczną żywnością
  • Czy ekologiczne jedzenie dla dzieci jest konieczne, aby dobrze zbilansować dietę
  • Jaką ekologiczną żywność wybierać
  • Czy warzywa z ogródka lub działki są eko

ekologiczna żywność dla dzieci

Po czym poznać żywność ekologiczną

O tym, czy dany produkt jest ekologiczny decyduje certyfikat. Nie jest prawdą, że producent sam może umieścić na swoim produkcie symbol certyfikatu. W Unii Europejskiej jest to listek na zielonym tle z gwiazdkami wokół i numerem jednostki certyfikacyjnej. Istnieją także inne, specyficzne symbole, które oznaczają np. rodzaj hodowli. Proces uzyskania takiego certyfikatu jest ściśle określony prawem i mogą nadawać go tylko uprawnione do tego instytucje. Dlatego w przypadku takich symboli nie musimy obawiać się zastosowania chwytu marketingowego. Uważajmy jednak na informacje na etykiecie w rodzaju: bio, naturalny czy organic itd. Takich słów producenci mogą używać wedle uznania, co stwarza przestrzeń do nadużyć.

żywność ekologiczna dla dzieci

Ekologiczna żywność – czy warto po nią sięgać?

Wokół żywności ekologicznej narosło wiele mitów – że jest wyjątkowo zdrowa, nie zawiera pestycydów, a nawet ma właściwości lecznicze. Niektórzy sądzą natomiast, że jest to zwykłe naciągactwo, a żywność ekologiczna produkowana jest tak samo, jak ta konwencjonalna. Zacznijmy zatem od wpływu produktów ekologicznych na nasze zdrowie.

Pod względem podstawowych wartości odżywczych ekologiczna żywność nie różni się znacząco od żywności standardowej. Jedzenie ekologiczne zawiera jednak więcej pewnych składników, np. polifenoli, witamin czy minerałów. Jednocześnie zawierać może mniej pozostałości pestycydów. Jajka czy mięso ekologiczne mają nieco inne proporcje kwasów tłuszczowych w porównaniu ze standardową żywnością. Te różnice są istotne, nie oznaczają jednak, że żywność standardowa jest jałowa i nie warto jej jeść. Niewiele mamy jeszcze dowodów na to, że spożywanie ekologicznej żywności ma wyraźny pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Nie wierzcie również w grafiki krążące od dawna w internecie, które sugerują, że obecna żywność jest uboższa o kilka czy kilkadziesiąt procent od tej sprzed lat.

Zwykła, nieekologiczna żywność jest podstawowym i wystarczającym źródłem składników odżywczych w diecie naszej i naszych dzieci. Pod warunkiem, że dbamy o różnorodność naszej diety! Jeśli korzystamy z ekologicznego jedzenia te dodatkowe składniki stanowią wartość dodaną do naszej diety. Taki bonus, który oczywiście może mieć jakiś wpływ na nasze zdrowie, ale nie jest niezbędny dla wzrostu i rozwoju. Pamiętajmy, że jeżeli jedzenie znajduje się w sklepie, to jest przebadane i bezpieczne, niezależnie od tego czy jest ekologiczne czy nie! Jeżeli po zakupie przechowujesz je w sposób prawidłowy, to nie musisz się obawiać, że zaszkodzi Twojej rodzinie.


ebook przechowywanie


Ekologiczna żywność dla niemowląt

Czy w takim razie trzeba rozszerzać dietę produktami ekologicznymi? Żywienie nie jest zero-jedynkowe; możesz, ale nie musisz podawać swojemu dziecku żywności ekologicznej. Nie ma żadnych zaleceń, które stwierdzają, że rozszerzanie diety należy rozpocząć od produktów ekologicznych czy też o nie się opierać. Konwencjonalne produkty także są bezpieczne i wartościowe. To Twoja decyzja, z jakich produktów korzystasz, możesz też mieszać je w dowolnych proporcjach. Pamiętaj jednak, by podjąć tę decyzję świadomie, nie pod wpływem lęku czy poczucia winy.

Sięgaj po żywność ekologiczną, gdy:

  • Masz do niej swobodny dostęp
  • Możesz pozwolić sobie na zakup takich produktów (zwykle są one droższe od konwencjonalnej żywności)
  • Kupujesz je dla całej rodziny (bo w końcu w rozszerzaniu diety chodzi o włączenie dziecka w rodzinne posiłki)

Jeśli Twój dostęp do takich produktów jest ograniczony lub nie jesteś w stanie oprzeć na nich diety Twojej rodziny, to nie musisz ich wprowadzać. Unikaj pułapki podawania dziecku tylko kilku produktów ekologicznych (np. marchewki, jabłka, ogórków), bo do nich masz dostęp, przy jednoczesnej rezygnacji z podawania bardziej różnorodnych produktów z upraw tradycyjnych. Zastanów się, co jest lepsze:

  • podawać mało różnorodną dietę, ale zawierającą kilka ekologicznych produktów spożywczych
  • proponować różnorodną, dobrze zbilansowaną dietę opartą na produktach konwencjonalnych z dodatkiem żywności ekologicznej?

rodzinny-przewodniik-po-żywieniu


Ekologiczna żywność dla dzieci a bilansowanie diety

Dla prawidłowego bilansowania diety dziecka nie jest konieczne wzbogacanie jej o produkty ekologiczne. Takie właśnie podejście chcę Ci zaproponować: opieraj dietę swojej rodziny na ogólnodostępnych produktach, żywność ekologiczną traktując jako jej wzbogacenie, cenny dodatek. Oczywiście, produkty ekologiczne zawierają więcej pewnych ilości wartościowych składników i jeżeli jest to możliwe, to warto czasami z nich korzystać, tym bardziej, że mają pozytywny wpływ również na nasze środowisko. Ich brak w diecie nie oznacza jednak automatycznie, że jest ona źle zbilansowana. Jeżeli dbasz o to, aby dieta Twojej rodziny była różnorodna, stosujesz zasadę proporcji i komponując posiłki kierujesz się talerzem żywieniowym, to raczej nie masz czego się obawiać. Jeśli chcesz włączyć niektóre produkty ekologiczne do jadłospisu Twojej rodziny, to jak najbardziej możesz to jednak zrobić! Które produkty ekologiczne warto wprowadzić?


szkolenie-bilansowanie-posiłków


Jaką ekologiczną żywność wybierać?

Pamiętaj, że istotne jest to, jakie ekologiczne produkty dla dzieci są dostępne w Twojej okolicy. Nie musisz z nich również korzystać zawsze, ale np. wtedy, gdy pojawiają się w sklepie czy są w promocji. W mojej ocenie, jeśli mamy wybrać jakąś grupę produktów ekologicznych, najlepiej kupować ekologiczne mięso, jajka, ryby i nabiał. Szczególnie, jeśli nie masz sprawdzonego miejsca, w którym możesz kupić je w wersji tradycyjnej. Być może zaskoczyło Cię, że nie wymieniłam warzyw i owoców. A zatem po kolei!

  1. W mięsie “w marketach” mogą występować śladowe ilości antybiotyków. Zdarza się, że producenci nie przestrzegają okresu karencji między podaniem antybiotyku a ubojem zwierzęcia. Nie powinno się to zdarzać i na szczęście często kontrole eliminują takich producentów. Nie oznacza to absolutnie, że tylko ekologiczne mięso jest zdrowe, ale że warto kupować je w sprawdzonych miejscach. I w ogóle najlepiej nie jeść zbyt dużo mięsa 🙂
  2. Sposób hodowli zwierząt w chowie przemysłowym (zwierząt na ubój, krów mlecznych czy kur) może być niezgodny z przekonaniami etycznymi. Kupując ekologiczne mięso, nabiał i jajka mamy pewność, że zwierzęta były hodowane i zabijane w sposób humanitarny.
  3. Hodowla zwierząt stanowi jedno ze źródeł zanieczyszczenia naszej planety. Gospodarstwa ekologiczne muszą przestrzegać bardziej restrykcyjnych zasad w zakresie dbania o środowisko.
  4. Wyższe ceny mięsa czy ryb ekologicznych mogą wpłynąć na to, że będziemy spożywać ich mniej, a dla naszego ogólnego zdrowia nie jest dobrze spożywać zbyt wielu produktów pochodzenia zwierzęcego.
  5. Wreszcie wartość odżywcza mięsa, drobiu czy nabiału z hodowli ekologicznej może być wyższa. Przede wszystkim ze względu na bardziej naturalny (a co za tym idzie różnorodny) sposób żywienia zwierząt.

Zdecydowanie mniejsze znaczenie dla naszej diety będzie miało wybieranie ekologicznych produktów zbożowych, słodyczy czy przekąsek.

Co z owocami i warzywami ekologicznymi?

Jak już wykazałam, warzywa i owoce ekologiczne mogą zawierać więcej niektórych cennych składników – minerałów, witamin i antyoksydantów. Często podnoszonym argumentem jest to, że do ich produkcji nie stosuje się pestycydów. Warto jednak wziąć pod uwagę dwie kwestie:

  1. Produkty dostępne w sklepach także badane są pod kątem ilości pestycydów. Te, które przekraczają normy nie są dopuszczone do sprzedaży.
  2. Pestycydy i środki ochrony roślin występują również w glebie, wodach gruntowych i powietrzu. Ich śladowe ilości przedostają się zatem również do produktów ekologicznych.

Jeżeli możesz pozwolić sobie na zakup ekologicznych owoców i warzyw, to jak najbardziej to rób! W mojej ocenie jednak “wystarczająco dobre” jest traktowanie ich jako cennego dodatku, który czasem pojawia się w naszej diecie. Szczególnie, jeśli w efekcie sięgania wyłącznie po produkty ekologiczne, miałaby cierpieć różnorodność naszej diety.

ekologiczna żywność dla dzieci

Ekologiczna żywność dla dzieci z przydomowego ogródka?

Często mamy w głowie przekonanie, że owoce i warzywa z działki lub własnego ogródka są lepsze niż te ze sklepu. Pamiętajmy jednak, że takie produkty nie są ekologiczne – nie hodujemy ich w zgodzie z zasadami certyfikacji, nie jesteśmy też w stanie ich przebadać. Nie wiemy, jak zanieczyszczone jest powietrze czy jaki skład mineralny ma gleba. Nie popadajmy w skrajności z żadnej strony! Przydomowy ogródek, to wielka frajda dla dzieci. Pozwala oswajać się z jedzeniem, spędzać razem czas przy wspólnym pielęgnowaniu grządek. Jednak nie zawsze efektem takiej domowej hodowli jest super bezpieczna i ekologiczna żywność. Nie musimy unikać ogólnodostępnych produktów. Nie ograniczajmy spożycia produktów sezonowych, bo nie możemy znaleźć ich eko wersji. Wystrzegajmy się monotonii w diecie tylko dlatego, że mamy dostęp do zaledwie kilku ekologicznych produktów spożywczych. To nie są dobre kierunki!

Ekologiczna żywność dla dzieci – podsumowanie

Wiele wskazuje na to, że ekologiczne produkty spożywcze mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Nie oznacza to jednak, że są niezbędne dla dobrego bilansowania diety. Możemy opierać swój jadłospis na produktach ogólnodostępnych, bez obaw o ich bezpieczeństwo czy wartość odżywczą, również na początku rozszerzania diety. Niestety, ze względu na trudność w dostępie do produktów ekologicznych, często decydujemy by kupić je tylko dla najmniejszego dziecka, które zaczyna swoją przygodę z poznawaniem smaków. Tym samym wykluczamy dziecko z rodzinnych posiłków i siłą rzeczy gotujemy dla niemowlaka oddzielnie. Jako wyjątek może się to oczywiście zdarzać, jednak rozszerzanie diety, to również nauka dobrych nawyków, poznawanie smaków rodziców i czerpanie przyjemności z jedzenia. Nie zapominajmy o tym!

Jeśli mamy taką możliwość, to warto czasami wzbogacić swoją dietę w ekologiczne produkty spożywcze. Szczególnie te z grupy produktów odzwierzęcych (może dzięki temu będziemy po nie sięgać rzadziej?). Najważniejsze jest jednak stosowanie zasad racjonalnego odżywiania, spożywanie produktów nieprzetworzonych, świadome wybieranie tego, co znajdzie się na naszym stole, a następnie dobre przechowywanie żywności.


ebook przechowywanie


Źródła:

  1. Maryline K., Quality of organic animals product, Livestock Production Science 2003, 80,  33-40.
  2. Rembiałkowsla E. ,Walory żywności z produkcji ekologicznej http://www.pttz.org/flair/index.html dostęp: 20.10.2014.
  3. Smith-Spangler, C., Brandeau, M. L., Hunter, G. E., Bavinger, J. C., Pearson, M., Eschbach, P. J., … Bravata, D. M. (2012). Are Organic Foods Safer or Healthier Than Conventional Alternatives? Annals of Internal Medicine, 157(5), 348.
  4. Średnicka-Tober, D., Barański, M., Seal, C. J., Sanderson, R., Benbrook, C., Steinshamn, H., et al. (2016). Higher PUFA and n-3 PUFA, conjugated linoleic acid, α-tocopherol and iron, but lower iodine and selenium concentrations in organic milk: A systematic literature review and meta- and redundancy analyses. British Journal of Nutrition, 115, 1043–1060.
  5. Vigar, Myers, Oliver, Arellano, Robinson, & Leifert. (2019). A Systematic Review of Organic Versus Conventional Food Consumption: Is There a Measurable Benefit on Human Health? Nutrients, 12(1), 7. doi:10.3390/nu12010007.