Lsjw #10

Zawsze powtarzam, że jeżeli chcemy polubić zdrowe jedzenie, to musi ono być SMACZNE. Jako rodzice często popełniamy jeden ważny błąd w żywieniu naszych dzieci – chcemy mieć wszystko naraz. Zaraz wyjaśnię o co mi chodzi 🙂

NIE OCZEKUJMY OD DZIECI ( I WARZYW) ZBYT WIELE

Skoro tu zaglądasz, na pewno marzysz o tym, by Twoje dziecko zajadało się brokułami i szpinakiem, być może pragniesz, by jadło chociaż z umiarkowanym apetytem pomidora i ogórka albo masz po prostu nadzieję, że kiedyś wszystkie warzywa przestaną lądować na podłodze… Rozumiem to. To naturalne i mądre pragnienia, w końcu warzywa są zdrowe (choć nie mów o tym lepiej dzieciom – klik). Czasem jednak nasze marzenia idą za daleko. Skoro już dziecko ma jeść i lubić warzywa to najlepiej byłoby, by były to warzywa w najzdrowszej postaci – surowe czy gotowane na parze. O warzywno-mięsnym sosie do makaronu nie myślimy już aż tak pozytywnie. A szkoda!

Musimy pogodzić się z tym, że smak warzyw nie jest dla naszych dzieci najbardziej atrakcyjny na świecie.

child-1074589_1280

Przynajmniej nie wszystkich warzyw i nie dla wszystkich dzieci. Niektóre maluchy są szczególnie wrażliwe na trudny smak warzyw, dlatego musimy ułatwić im ich polubienie. Wspominałam już Wam, że dzieci bardzo często nie jedzą warzyw bo mają złe doświadczenia ze smakowaniem nowych potraw, czują presję jedzenia lub po prostu się ich boją. Znajome i smakowite dodatki mogą pomóc im przełamać ten opór.
 

ZACZNIJMY OD POCZĄTKU

Opowiadałam Wam już o kilku krokach, które musicie wykonać, by Wasze dzieci w końcu polubiły warzywa.

Podsumujmy je szybko:

Przede wszystkim wybierzcie się z maluchem na wakacje. Odpuście presję, naciski i martwienie się. Odpocznijcie a potem ustalcie nowe zasady!

Obiecajcie dzieciom, że nigdy nie zmusicie ich do zjedzenia czegokolwiek i zacznijcie przygodę z próbowaniem i smakowaniem (klik).

Postarajcie się też zmienić swoje nastawienie do warzyw. Może jecie je zbyt rzadko i niechętnie się o nich wypowiadacie? Niezwykle ważny jest właśnie Wasz przykład.

Zaangażujcie też dzieci w zabawy związane z jedzeniem warzyw (klik) i oczywiście w gotowanie (klik).

Dajcie sobie czas! Te zmiany nie zadziałają w tydzień, czy miesiąc. Chodzi o to, by stworzyć odpowiednie podstawy, dobrą atmosferę, w której naturalna chęć do próbowania i smakowania będzie mogła rozkwitnąć.
 

Zauważcie, że nadal nie mówimy w ogóle o jedzeniu!

 
To może być nieco frustrujące i zniechęcające…. tyle zmian, tyle pracy a nadal dziecko nie je brokułów… Ale uwierz, że warto! Te zmiany muszą potrwać, ale dzięki temu będą trwałe 🙂
 

Czy możecie zrobić coś jeszcze? Jasne!

By pomóc dzieciom przejść w świat próbowania i JEDZENIA warzyw, możemy sprawić, że będą one atrakcyjne i smakowite 🙂 Dlatego nie mówmy dzieciom, że warzywa są zdrowe, uczmy je o smaku, zapachu, konsystencji. Podawajmy je też w odpowiednim momencie (klik). Zadbaj również o różnorodność 😀 Bo wbrew pozorom dzieci lubią zmiany 🙂
 

Co jeszcze możemy zrobić, by dzieciom warzywa bardziej smakowały?

Musimy DODAĆ WARZYWOM SMAKU!

dodaj warzywom smaku

Odczarować nudne skojarzenia, jakie i my dorośli i nasze dzieci mają z warzywami. Przełamać bariery związane z tym, że warzywa muszą być strasznie zdrowe i fałszywe przekonanie, że dodanie do potrawy sera lub boczku unieważni zdrowotne właściwości innych składników.

Warzywa i każde zdrowe jedzenie musi być przede wszystkim smaczne, bo najpierw musimy je polubić.

Nam dorosłym trudno jest się przemóc, by jeść zdrowo, jeśli nam coś nie smakuje, mimo że doskonale wiemy, że może mieć to korzystny wpływ na zdrowie. Dla dzieci jest to kompletnie niezrozumiałe.
 

JAK NADAĆ WARZYWOM SMAKU?

Na początek proponuję poznać własne dziecko 🙂

  1. Dowiedz się, jakie smaki Twoje dziecko lubi, czy preferuje potrawy słodkie, słone, kwaśne, pikantne, słodko-kwaśne? Jakie konsystencje lubi najbardziej, gładkie, kremowe czy może kruche i chrupiące? To będą Twoje przewodniki i wskazówki, dotyczące tego jak przyrządzać warzywa.
  2. Zrób listę ulubionych i tych dość lubianych składników Twojego dziecka – może uwielbia ser albo szynkę? Zazwyczaj zjada makaron albo ryż? A może lubi kremowe i mleczne smaki?
  3. Zastanów się w jakiej formie Twoje dziecko najbardziej lubi warzywa – niektóre maluchy uwielbiają surowe marchewki inne zajadają się gotowanymi lub pieczonymi. To kolejne podpowiedzi dla stworzenia dań, które Twój maluch będzie uwielbiał!
  4. Szukaj przepisów! Inspiracją może być dla Ciebie Pinterest, ukochane książki kucharskie albo wspaniałe blogi kulinarne (polecam chociażby te: Kwestia Smaku, Olga Smile, Wegan nerd)

 
dodaj warzywom smaku

 
Poniżej podrzucam Ci też:

10 PROSTYCH POMYSŁÓW NA TO, BY TWOJE WARZYWA NABRAŁY SMAKU: 

 
=> Zrób zapiekankę z dużą ilością ciągnącego się sera! Warzywa nie muszą być w kawałkach, możesz zmiksować je na sos lub dodać do beszamelu

=> Przygotuj warzywny sos do makaronu. Może być na bazie pomidorów lub w postaci pesto. Dopraw go oczywiście parmezanem 🙂 Dzieci zazwyczaj lubią makaron, a dobrze doprawiony sos z odpowiednią ilością sera na pewno może stać się domowym hitem.

=> Usmaż warzywa w cieście. Do tego nadają się wspaniale brokuły, kalafior, marchewka, fasolka czy papryka
Jeśli Twoje dziecko uśmiecha się na dźwięk słowa “czekolada” a jego ulubionym daniem jest deser, przygotuj (a najlepiej zróbcie to wspólnie!) warzywne ciasta.

Nie bójcie się cukru (choć radziłabym unikać go do 2. roku życia), możecie zawsze zmniejszyć jego ilość, ale ważniejsze jest, by po prostu nie jeść słodyczy zbyt często 🙂

=> Boczek! Delikatnie wędzony, z wytopionym tłuszczykiem to esencja smaku wielu potraw. Dlaczego nie dodać go do warzywnych zapiekanek a nawet sałatek! Jeśli wolisz chudsze wersje, wybierz ulubioną szynkę 🙂

=> Zróbcie własny ketchup. Możecie dodać do niego cudowne sezonowe pomidory, czosnek, cebulę, marchewkę. Na pewno będzie smaczniejszy i zdrowszy niż ten ze sklepu. A Ty będziesz ze spokojem serca dodawać go do różnych dań. ALE coraz więcej jest dostępnych sklepowych ketchupów o świetnym składzie, zajrzyj tu
Dodaj warzywom smaku

 

=>Dodaj owoce. Warzywno owocowe połączenia nadają daniom tropikalnego smaku. Potrawy są ciekawsze i zaskakujące w smaku. Spróbujcie koniecznie cytrusowych dressingów do sałatek

=> Dodaj SOS! To magiczny składnik, który w zadziwiający sposób zwiększa spożycie warzyw. To udowodnione naukowo! Badania z 2013 roku pokazują, że dzieci jedzą warzywa chętniej i w większej ilości, gdy mogą zamoczyć je w smakowitym sosie! Warto korzystać z tego prostego triku i podawać na przekąskę kawałki surowych czy pieczonych warzyw z wartościowym dipem, np. sosem czosnkowym, hummusem, guacamole, oliwą czy domowych ketchupem! Warzywny sos możesz podać też do kanapek, pizzy, zapiekanek czy sałatek.

=> Mleko kokosowe. Tłuste jak diabli ale nadaje wyjątkowy, kremowy smak. Idealna baza do sosów curry, zup, zapiekanek ale i ciast (również z warzywami).

=> Fast-foody – to jest coś, co kochają wszystkie dzieci. Oczywiście nie zachęcam Was do wycieczek (no przynajmniej nie zbyt częstych) do fast-foodowych restauracji, ale takie dania jak hamburgery, frytki, kebab, hot-dog możecie przyrządzić sami w domu. W takim towarzystwie warzywa zawsze smakują lepiej 🙂

dodaj warzywom smaku

UWAGA! 🙂

Nie chodzi o to, by warzywa ukrywać! Pisałam o tym już tutaj. Dziecko musi wiedzieć, co je i świadomie próbować nowych smaków. Nie przemycamy warzyw do potraw dzieci, bo gdy dowiedzą się, że dostały sos z nielubianymi brokułami, stracą do nas zaufanie. A w kwestii jedzenia muszą nam ufać bezgranicznie. My jesteśmy ich rycerzami i przewodnikami po smaku. Oszukiwanie tu nic nie pomoże.

Po drugie, nie chodzi znów o to, by w każdym posiłku podawać warzywa w takiej formie, by dziecko dostało coś super pysznego. Dziecko jest tylko jednym członkiem rodziny, a przecież inni mogą mieć ochotę chociażby na zwykłą surówkę. Wtedy też dziecko czuję, że to jedzenie (jego jedzenie) jest strasznie ważne i to dodatkowo utrudnia mu poznawanie smaków.

Te propozycje mają pomóc Wam wyluzować a nie znowu spinać się, że musimy nasze wszystkie posiłki dopasować do upodobań dziecka 🙂

Myślę, że przekaz dzisiejszej lekcji idealnie oddadzą te:
 

3 NAJWAŻNIEJSZE ZDANIA:

-> Ważniejsze od tego, w jakiej formie warzywa jedzą Twoje dzieci jest to, że w ogóle je jedzą i dostają regularnie do próbowania

-> Ważniejsze od tego, że jedzą warzywa w najbardziej wartościowej formie jest to, by jadły je w różnorodnej formie

-> Nie bój się dodać do ulubionych ( i mniej lubianych) warzyw smakowitych dodatków, jak ser, boczek, śmietana, jajka, sól, makaron. Warzywa nie stracą przez to swoich zdrowotnych wartości

 
 
 
Tradycyjnie już na koniec wpisu zapraszam Cię do zapisania się na mój newsletter 🙂 O ile jeszcze tego nie zrobiłaś!

Co zyskasz?

Jeszcze przez 4 tygodnie będę wysyłać do Ciebie kolejne lekcje w ramach Letniej Szkoły Jedzenia Warzyw. Otrzymasz więc 4 darmowe bonusy! To jednak nie wszystko 🙂 Obiecałam wszystkim subskrybentom dodatkowe 3 mini lekcje, które pomogą przekonać Twoje dziecko do jedzenia warzyw. Zapisz się na mój newsletter a również otrzymasz do nich dostęp 🙂

W tym tygodniu przesłałam w newsletterze:

-> 5 przepisów na pyszne sosy, które możesz podać razem z warzywami

-> Plakat do samodzielnego wydrukowania, na którym umieściłam najważniejsze informacje z dzisiejszej lekcji

Poniżej możesz zapisać się na mój newsletter:

ZAPISZ SIĘ NA SZPINAKOWY NEWSLETTER

otrzymuj dodatkowe materiały dotyczące żywienia dzieci prosto na swojego maila!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przesyłania mi newsletteru bloga szpinakrobibleee.pl.