Ten post powstał w ramach cyklu „Letnia Szkoła Jedzenia Warzyw”

#1 LSJW Czy warzywa są zdrowe?

#2 LSJW Kiedy podawać warzywa?

Dzisiaj chciałabym Wam powiedzieć coś ważnego i chyba najważniejszego. Taką podstawę, bez której Letnia Szkoła Jedzenia Warzyw nie miałaby sensu 🙂 Jednym z najlepszych i najważniejszych sposobów na to, by dziecko zaczęło jeść warzywa jest:

JEDZENIE WARZYW PRZEZ RODZICÓW

Zatem chcesz namówić dziecko na porcję sałatki? Jedz ją, przy nim, z apetytem, codziennie 🙂 Daj przykład dzieciom. Pisałam na ten temat nieco w tym miejscu, więc zajrzyj tu koniecznie!

Ktoś może zapyta:

czemu mówię o tym dopiero na 3 wykładzie?

Po pierwsze dlatego, że jest to trochę banał, tzn. niemal wszyscy to wiedzą (przynajmniej tak mi się wydaję, choć często taką wiedzę trzeba przypominać!).

A po drugie po prostu nie chciałam zaczynać wykładów od tego tematu. To trochę taka bomba. Mam wrażenie, że niektórzy rodzice mogliby odczuć to, jako wyrzut w ich kierunku: “Ty zły rodzicu. Nie jesz warzyw? I dziwisz się, że Twoje dziecko też ich nie je?”. A jestem naprawdę daleka od tego, by obwiniać rodziców za to, że ich maluchy nie chcą czegoś jeść.

My, rodzice, popełniamy masę błędów w wychowaniu i w karmieniu naszych dzieci też! Ale nie o to chodzi, by usiąść i płakać nad tym, jacy to beznadziejni jesteśmy, ale by działać i to zmieniać. Z doświadczenia wiem, że wyrzuty sumienia do działania nas całkowicie nie motywują.

Dlatego właśnie mój Drogi Rodzicu! Jeżeli u Ciebie z jedzeniem warzyw jest krucho. Jeśli czujesz, że to może przyczyniać się do niechęci do wszystkiego, co zielone u Twojego dziecka, przeczytaj te kilka punktów:

  • TAK – musisz zacząć od siebie. Najpierw to Ty powinieneś polubić warzywa (a przynajmniej chętnie je jeść), potem przyjdzie czas na Twoje dziecko. Może wykorzystaj metody w LSJW do pracy nad własnym smakiem? Daj przykład
  • NIE – nie musisz polubić wszystkich warzyw, każdy ma swoje preferencje, ale warto być otwartym na nowe smaki
  • TAK – musisz jeść warzywa przy dziecku, to ma ogromną moc!
  • NIE – nie mów czegoś w tym rodzaju: “Zobacz jak mamusia/tatuś zjadła warzywa, chociaż ich nie lubi, zjedz też swoje”. Dla dziecka to nielogiczne, abstrakcyjne działanie! Przeczytaj, co pisałam o tym przy #1 wykładzie 🙂
  • TAK – warzywa da się polubić w każdym wieku 🙂 Nie wierzysz? Przeczytaj chociażby ostatni post Marysi z bloga Jak Zdrowo Żyć

Tyle wstępu 🙂

 

dzieci naśladują rodziców

 

Wiesz już, że:

  • To, czy rodzice chętnie jedzą warzywa, wpływa na wybory dzieci
  • Nie powinieneś czuć się winny, jeśli nie lubisz warzywa….ale
  • powinieneś zacząć je jeść, próbować, poznawać na nowo! Może jednak je polubisz?

A teraz, skoro już wytworzyłam w Tobie poczucie obowiązku, chcę wesprzeć Twoją motywację do pracy nad sobą i pokazać dlaczego jedzenie warzyw przez rodzica jest tak ważne!

JESTEŚ BOGIEM, UŚWIADOM TO SOBIE!

Pamiętasz jak Twój maluch uparcie chodził w Twoich butach?
Albo powtarzał wypowiedziane przez Ciebie przypadkiem w złości “słowo”?

Dzieci nas naśladują. Ameryki tym nie odkryłam, to pewne 🙂

Dzieci naśladują rodziców

Dlaczego zatem sądzisz, że w magiczny sposób dzieci nie widzą i nie biorą przykładu z tego, co jesz?

Dzieci uważają rodziców za najważniejsze osoby na świecie. Jeżeli Ty coś robisz, to ono też chce to robić. Wierzy, że jest to dobre i miłe, bo dlaczego miałbyś robić coś niefajnego? Chce zatem robić to samo, ale nie zawsze potrafi…
Pomyśl już roczny szkrab chce wspinać się na Twój rower, ale przecież nie umie na nim jeździć.

Podobnie jest z jedzeniem. Uwierz, że Twoje dziecko chce jeść warzywa, ale nie zawsze potrafi. Może wydać Ci się to dziwne, ale wiele dzieci po prostu boi się tych nowych produktów! Potrzebuje dobrego wzorca, czasu i kilku, kilkunastu prób, by nauczyć się je jeść!

POLICZMY SIĘ Z TYM!

Carlos Gonzales, obecnie jeden z guru dobrego żywienia dzieci, powiedział kiedyś:

“To Ty (rodzicu) powinieneś jeść warzywa, zostaw swoje dziecko w spokoju, a na koniec, ono prawdopodobnie również będzie jeść te warzywa”(1)

To zdanie jest wspaniałe 🙂 Daje spokój, siłę i proste rozwiązanie. Pokazuje, co jest najważniejsze. Nie to, że dziecko nie zjadło dziś marchewki ani groszku, ale to, że widzi Ciebie mamo i Ciebie tato jedzących marchewkę i groszek. Z czasem samo po niego sięgnie.

Te słowa podkreślają ponadto, jak ogromną siłę ma modelowanie zachowań. Pomyśl tylko, Twoje dziecko widzi Cię jedzącego śniadanie, obiad, kolację, przekąski kilka razy dziennie, przez 10-20 lat swojego życia.

Policzmy! Załóżmy, że dziecko je wspólnie z nami 2 posiłki dziennie, przez 80% roku (ok. 290 dni), przez 16 lat życia:

2*290*16 = 9280 posiłków

Masz prawie 9300 szans na to, by pokazać dziecku, że warzywa są smaczne (no i zdrowe…choć to akurat jest naprawdę mniej ważne :)).

Myślisz, że Twoje dziecko przez 9300 posiłków nie zauważy, że warzywa są ważne, że Ty je jesz (a skoro Ty coś robisz to chyba nie jest to aż tak głupie) i nie uwierzy, że ono też może te warzywa lubić?

Wiem, że czasem wydaje nam się, że musimy powtórzyć coś dziecku tysiąc razy zanim zrozumie, a czasem po tygodniu kolejny tysiąc. A tutaj masz ponad 9 tysięcy okazji! Bez wysiłku, trudu i zmęczenia 🙂 I co najważniejsze bez gadania!! Tylko żywy przykład 🙂

PRZYKŁAD JEST NAJWAŻNIEJSZY!

Dzieci uczą się jedzenia poprzez własne doświadczenia z pokarmem oraz obserwowanie zachowań innych! Badania pokazują jednak, że w kwestii jedzenia warzyw i owoców, najsilniejszym predykatorem tego, czy dziecko je lubi i ile ich je, jest konsumpcja warzyw i owoców przez ich rodziców (2).

children-1160096_1280

Leann Birch odkryła badając zachowania dzieci, że ich wybory żywieniowe wynikały w dużym stopniu z wyborów rodziców. Inne badania pokazują, że dzieci w wieku przedszkolnym zjadały nowe potrawy chętniej, obserwując nauczyciela entuzjastycznie reagującego na ich smak. Co ciekawe jednak, efekt ten znikał, jeśli dzieci siedziały obok rówieśników, którym jedzenie nie smakowało (3).

Ponadto dzieci chętniej próbują nowych potraw, jeśli rodzice „wezmą gryza” z ich talerza i okażą, że im to smakuje! Podjadanie od dzieci nie jest zatem wcale złe 🙂

DZIAŁAJ!

Od motywacji, poprzez teorię do praktyki 🙂

Wiesz już, że 

  • Największy wpływ na to, czy dzieci lubią warzywa i owoce jest ich konsumpcja przez rodziców
  • Nie powinieneś czuć się winny, jeśli nie lubisz warzywa….ale powinieneś zacząć je jeść, próbować, poznawać na nowo!
  • Masz ponad 9000 szans na to, by pokazać dziecku, że warzywa są pyszne i warto je jeść!

dzieci naśladują rodziców

Co możesz zatem zrobić, by ułatwić swojemu dziecku sięganie po warzywa?

  1. Jedz warzywa jak najczęściej! Przy dziecku, z uśmiechem i zadowoleniem.
  2. Opowiadaj głośno o smaku warzyw, podkreślaj, że Ci one smakują, masz ochotę na dokładkę, cieszysz się, że na obiad będzie ulubiona sałatka itp.
  3. Podjadaj czasem warzywa z talerza dziecka
  4. Podawaj dziecku warzywa ze swojego talerza
  5. Ucz się na nowo lubić warzywa, których do tej pory unikałeś. Wykorzystaj nowe przepisy, dodaj sosy, zmieniaj przyprawy, wybierz się na sezonową ucztę do restauracji
  6. Sprawdź, jakie warzywa już lubisz, a jakie powinieneś spróbować. Stwórz listę poznawania smaków!
  7. Baw się w poznawaniu nowych smaków razem z dzieckiem, pamiętaj warzywa mają być smaczne, zdrowie to żaden argument!

Powodzenia! 🙂

19182083_1569214979796338_1479570317_o

 


1. http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/carlos-gonzalos-my-child-wont-eat

2. Gibson EL et al. (2012). A narrative review of psychological and educational strategies applied to young children’s eating behaviours aimed at reducing obesity risk. Obes Rev 13(1):85–95.

3.Wardle J et al. (2008). Genetic and environmental determinants of children’s food preferences. Br J Nutr 99:S15–S21.