Cukier dobry, zły i brzydki cz. 2

Ten post pojawia się w ramach akcji “Całkiem nieSŁODKI prezent”. Jeśli nie słyszałeś o niej w ogóle, zajrzyj tu.

W poprzednim artykule opowiedziałam Wam, dlaczego cukier jest DOBRY. Do czego wykorzystujemy go my i nasze dzieci. To bardzo ważny temat, bo podstawą wszelkich zmian jest zawsze akceptacja.

Dlatego tak gorąco, jak gorący jest topiący się karmel, namawiam Was do zaakceptowania tego, że dzieci lubią słodycze. Bo w gruncie rzeczy nic w tym złego 🙂 Ale przypominam również, że to Ty mamo lub tato decydujesz, co Twoje dziecko będzie jadło. Ty przygotowujesz posiłki i Ty (na spółę z resztą rodziny i otoczeniem) pomagasz mu ukształtować dobre nawyki żywieniowe, które będą trwały przez resztę życia.

Dlatego zachęcam Cię do mądrego zarządzania słodyczami w diecie Twojego dziecka 🙂 Jeśli już to robisz, albo masz pomysł jak zacząć – napisz koniecznie w komentarzu. Chętnie skorzystamy z Twojego doświadczenia!.

KURS zarządzanie słodyczami w diecie dzieci

Jeśli jednak czujesz, że nieco zagubiłaś się w tym słodkim świecie. Pragniesz odzyskać równowagę i pomóc Twojemu maluchowi ukształtować dobre, zdrowe relacje ze słodyczami, przygotowałam coś specjalnie DLA CIEBIE.

Zajrzyj tu -> Kurs zarządzanie słodyczami w diecie dziecka

Zapisz się na listę osób oczekujących na kurs, a gdy tylko pojawi się on w sprzedaży, wyślę do Ciebie powiadomienie oraz specjalny rabat i bonus.

Poznaj zdrowe podejście do niezdrowego cukru!

 

Niezdrowego!

Właśnie. To temat klucz dzisiejszego wpisu. Dziś chyba nie będzie zaskoczenia. Nie będzie zdziwienia. Bo chcę Wam opowiedzieć coś, co myślę, że wszyscy gdzieś tam czujecie. Opowiem o tym, jak cukier wpływa na nasze ciała. Powiem otwarcie, że CUKIER JEST ZŁY!

Dlaczego warto to wiedzieć?

Powodów jest kilka. Zazwyczaj trudno nam przyjąć, że coś co nam tak smakuje i jest takie wspaniałe, może szkodzić. Niby teoretycznie to wiemy, ale co z tego, skoro kusi?

Warto przeprowadzić sobie bilans zysków i strat. Zazwyczaj sięgamy po coś szkodliwego, nie dlatego że nie jesteśmy świadomi szkodliwości, tylko dlatego, że potencjalne zyski przeważają nad stratami.

Przykładowo:

Wracasz do domu po całym dniu w biurze, jesteś zmęczona, głodna, zestresowana bo miałaś 3 ważne spotkania. Wchodzisz do domu, widzisz rozrzucone ubrania, brudną podłogę, naczynia w zlewie…Twoja irytacja sięga zenitu. Zauważasz czekoladę na półce.

Myślisz ….nie, nie myślisz! Twoja podświadomość kieruje Cię znanym torem – słodycze = ukojenie.

W tym momencie nie zastanawiasz się, że ta czekolada to:

  • dodatkowy centymetr w pasie
  • zwiększone ryzyko choroby nowotworowej, cukrzycy i choroby serca
  • szybsze starzenie się
  • uszkodzenie trzustki i trudne zadanie dla wątroby
  • zaburzenie naturalnych sygnałów głodu i sytości
  • dawka szybkiej energii kończąca się potwornym zmęczeniem i brakiem sił
  • wyrzuty sumienia i dodatkowy powód do złego samopoczucie

Bo zyski przeważają nad kosztami! Potencjalne zyski…

Bo w rzeczywistości niewiele zyskujesz. Tylko krótkotrwały relaks, wyłączenie myśli, odstresowanie, zaspokojenie głodu. 5-10 minut i koniec. Potem zostają już tylko straty.

My dorośli mamy z tym problem. Nasze dzieci w ogóle nie myślą w sposób perspektywiczny. Pisałam o tym w ramach artykułu “Dlaczego nie należy mówić dzieciom, że warzywa są zdrowe?”. Dla nich liczy się tylko tu i teraz. To my musimy myśleć za nich o przyszłości 🙂 I musimy robić to mądrze.

Uważam, że nam dorosłym nie szkodzi wiedza, o tym dlaczego niektóre produkty są niezdrowe. Sądzę, że to nawet nasz obowiązek to wiedzieć. Wiem również, że wiedza powtórzona milion razy zaczyna nam wchodzić do głowy. Znacie ten cytat “Kłamstwo powtórzone 100 razy staje się prawdą?”. Ja nie chcę Was okłamywać! Opowiem Wam tylko fakty!

CUKIER NIE SZKODZI

Fakt nr 1Cukier sam w sobie nie jest zły. Nie pomaga, ale również nie szkodzi 🙂 To znaczy, to nie działa tak, że zjesz kostkę cukru i ona od razu, momentalnie niszczy Ci wątrobę. To nie trucizna czy papierosy. Cukier działa znacznie bardziej podstępnie!

Skoro cukier nie szkodzi, to co szkodzi? NADMIAR CUKRU!

Podkreślę jeszcze raz – sam cukier to tylko energia, nie trucizna. W czystej postaci nie jest do niczego potrzebny i możemy zrezygnować z niego całkowicie. W niewielkich ilościach nam nie szkodzi. Jednak jemy go za dużo! Dużo za dużo. I to już nam szkodzi. A jeszcze bardziej naszym dzieciom.

bezpieczna ilość cukru dla dzieci

CUKIER SZKODZI

Czas stanąć z prawdą twarzą w twarz! Niestety jest ogromnie prawdopodobne, że jesz za dużo cukru. Niestety jest również ogromnie prawdopodobne, że ja jem za dużo cukru (oj zdarza się!). Zatem (prawdopodobnie) nas wszystkich te negatywne efekty mogą dotyczyć…

Zobacz, dlaczego CUKIER JEST ZŁY

1.Skłania Twoje ciało do gromadzenia dodatkowego tłuszczu, co sprzyja rozwojowi nadwagi. Nadmiar cukru zaburza gospodarkę insuliną i leptyną, które wpływają na odczuwane przez nas sygnały głodu i sytości. Jemy więcej, tyjemy a nasze ciała stają się oporne na działanie insuliny

2. Sprzyja rozwojowi tzw. syndromu metabolicznego, to znaczy: nadwagi, podwyższonego poziomu cholesterolu LDL, nadciśnieniu, podniesionego poziomu trójglicerydów i cukru we krwi

3. Działa podobnie jak alkohol – uszkadza wątrobę. Może prowadzić do rozwoju niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Okazuje się, że osoby z tą przypadłością spożywają 2-3 razy więcej fruktozy od przeciętnego człowieka.

4. Zakwasza organizm, co zwiększa ryzyko chorób serca oraz nerek

5. Obniża naszą odporność – spożywanie ok. 100 g cukru prostego dziennie (np. 2 duże puszki słodkiego napoju) zmniejsza zdolność naszych komórek do zabijania bakterii o 40%

6. Sprzyja rozwojowi nowotworów – wywołuje stan zapalny, który jest ułatwia tworzenie się nowotworów. Wielu specjalistów wie doskonale, że “rak żywi się cukrem”

7. Sprzyja rozwojowi próchnicy i uszkadza zęby. Cukier to doskonałe podłoże do rozwoju bakterii niszczących nasze szkliwo

8. Sprawia, że mamy gorszą pamięć – dzieci spożywające duże ilości cukrów prostych w dzieciństwie, mają gorszą pamięć jako dorośli. Nadmiar cukru w diecie sprzyja również rozwojowi demencji i choroby Alzheimera

9. Niszczy naszą mikroflorę w jelitach. Nie obchodzą Cię te bakterie? Pamiętaj, że jelita to Twój “drugi mózg”

10. Wprowadza nasz organizm w stan nadmiernego pobudzenia – zupełnie jak w czasie stresu. Po zjedzeniu sporej dawki cukru często stajemy się pobudzeni i rozdrażnieni

11. Przyczynia się do rozwoju niedożywienia. Osoby, które spożywają najwięcej cukru, jednocześnie cierpią na częste niedobory witaminy A, C, B-12, kwasu foliowego, wapnia, fosforu, magnezu i żelaza. Najwięcej cukru spożywają dzieci i nastolatkowie, a to oni potrzebują najwięcej tych składników.

12. Sprawia, że szybciej się starzejemynadmiar glukozy ulega utlenianiu w krwiobiegu – powoduje to powstawanie wolnych rodników. To przyczynia się do mutacji DNA oraz wywołują ogólnoustrojowy stan zapalny.

To wszystko dotyczy i Ciebie i Twoich dzieci! 

Cukier jest zły

Wiesz, że polskie dzieci tyją najszybciej w Europie?

Wiesz, że nasze dzieci uczą się dobrych nawyków od nas samych?

Wiesz, że przeciętny Polak zjada rocznie niemal 40 kg cukru? To ok. 100 g dziennie!

 

Mam już dość argumentu „Odrobina cukru nie zaszkodzi”. Odrobina nie. Ale te ilości, które jemy my i nasze dzieci, to zdecydowanie nie jest odrobina! CUKIER W TAKICH ILOŚCIACH JEST ZŁY. Musimy to sobie uświadomić. Między innymi dlatego powstała akcja „Całkiem nieSŁODKI prezent”. By ograniczyć te liczne okazje do jedzenia i obdarowywania naszych dzieci cukrem.

 


https://www.hindawi.com/journals/jdr/2012/789174/

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0306987783900956

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

Kanoski SE, Konanur VR, and Hsu TM. Adolescent consumption of sugar-sweetened beverages impairs hippocampal-dependent learning. Annual Meeting of the Society for the Study of Ingestive Behavior. 2014.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168827808001645

http://ajcn.nutrition.org/content/78/4/881S.full